• Home
  • |
  • Blog
  • |
  • RAIN: de ultieme meditatie wanneer je vast zit.

RAIN: de ultieme meditatie wanneer je vast zit.

Deze zomer is het boek ‘Met radicale compassie naar de wereld kijken’ van Tara Brach uitgekomen. Tara Brach is een van de vooraanstaande meditatie leraren in de Verenigde Staten. Haar heldere en persoonlijke boeken zijn verdiepend voor iedereen die mediteert. Het mooie van Radicale Compassie is de combinatie van Mindfulness meditatie, zelfonderzoek en compassie.

Tara is specialist om ons te helpen wanneer het in het leven echt tegenzit, we vast zitten in emotionele gebeurtenissen. Ze benoemt die situatie als ‘trance’ : het is alsof we in trance zijn waardoor we onszelf als onwaardig zien. Met de RAIN oefening uit haar nieuwe boek, geeft ze ons een prachtig instrument om uit deze trance te kunnen ontwaken door mindfulness en zelfcompassie te beoefenen.

Om te bloeien, zijn we afhankelijk van eerlijk, direct contact met onze eigen kwetsbaarheid. Daarvoor hebben we Mindfulness en zelfcompassie als de twee vleugels van een vogel, waarop we ons in vrijheid kunnen ontplooien. We bloeien volledig op wanneer we actief zorg bieden aan onszelf. Om mensen te helpen gevoelens van onveiligheid en onwaardigheid aan te pakken, combineert Tara Brach Mindfulness en compassie door middel van een meditatie die ik ze RAIN noemt.

Het acroniem RAIN, zo’n 20 jaar geleden voor het eerst bedacht door Michele McDonald, is een makkelijk te onthouden hulpmiddel voor het beoefenen van mindfulness. Tara Brach heeft dit doorontwikkeld en in haar laatste boek is de N verandert van ‘Natural Awareness’ in ‘Nurture’. Dit zijn de vier stappen:

  • RECOGNIZE – Onderkennen: herken wat er gaande is.
  • ALLOW – Toestaan: toelaten de ervaring er te laten zijn, zoals die nu is.
  • INVESTIGATE- Onderzoeken: onderzoeken met interesse en zorg
  • NURSE – Koesteren: zorgzaam zijn voor jezelf

Onderkennen en Toestaan, vormen de basis van Mindful gewaarzijn en compassie. De stappen Onderzoeken en Koesteren, verdiepen je Mindfulness en activeren je compassie vrijwel onmiddellijk.

Eenvoudig gezegd doet RAIN Mindfulness en compassie ontwaken, past ze toe op de plekken waar we vastzitten en ontwart de pijnlijke emotionele kluwen.

De basiskennis is eenvoudig op te doen en je kunt meteen beginnen met de stappen. Zelf ervaar ik de kracht van RAIN de afgelopen weken. Mijn interne kriticus is na de zomervakantie stilletjes aan mijn leven weer binnengedrongen. Toen ik daar achter kwam, had hij al wat schade aangericht. Elke keer dat ik merk dat de interne criticus mijn stemming en humeur heeft beïnvloed, doe ik nu de RAIN oefening.

Hieronder vindt je een door Tara begeleidde meditatie van RAIN

De komende dagen zal ik telkens een van de stappen in een blog nader toelichten.

Related Posts

De mens doet dingen. Doen is nuttig. Je stapt in de auto om van A naar B te

Meer
Mentaal schakelen – van doen naar zijn

Mindfulness is een nieuwe therapievorm die mensen met autisme kan helpen om meer rust (in hun hoofd) te

Meer
Mindfulness voor volwassenen met autisme

Je eigen leven leiden, wie wil dat niet. Maar wat betekent dat? Het betekent voor mij vrijheid om

Meer
Zeggenschap over je eigen leven

Emotionele competentie is het vermogen om op een gepaste en bevredigende manier met je eigen gevoelens en verlangens

Meer
Emotionele competentie houdt je gezond

Schrijf hieronder jouw ideeën over dit onderwerp

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>