• Home
  • |
  • Blog
  • |
  • Mindfulness voor volwassenen met autisme

Mindfulness voor volwassenen met autisme

Mindfulness is een nieuwe therapievorm die mensen met autisme kan helpen om meer rust (in hun hoofd) te krijgen. De mindfulness oefeningen helpen onder andere om minder te piekeren, gedachten los te laten en meer contact te krijgen met je lichaam. Mindfulness is een van de eerste therapievormen voor volwassenen met autisme waarvan de effectiviteit uit wetenschappelijk onderzoek is aangetoond.

Door de vele Mindfulness trainingen die ik heb gegeven, weet ik hoe zelfbewustzijn, aandacht en het aanvoelen van grenzen, mensen kan helpen die sensitief zijn, moeite hebben met de hectiek van onze moderne samenleving of beter willen leren omgaan met hun emoties.

Tijdens een Mindfulness training voor volwassenen met autisme wordt rekening gehouden met de informatieverwerking, sensitiviteit en specifieke vormen van voelen en bewustzijn van mensen met autisme. Uitgangspunt voor deze aangepaste mindfulness training is het onderzoek dat beschreven is in het boek van Annelies Spek – Mindfulness voor volwassenen met autisme.

Onderzoek heeft laten zien dat mindfulness mensen met autisme helpt doordat ze gemakkelijker gedachten loslaten, minder somberheidsklachten ervaren en beter in staat zijn om lichamelijke en psychische grenzen aan te voelen.

Annelies Spek – Mindfulness bij volwassenen met autisme, 2021

Mensen met autisme hebben moeite om prikkels uit de buitenwereld (zoals geluiden) en uit de binnenwereld (gedachten) te negeren of ‘uit te zetten’. Terwijl mensen zonder autisme bij prikkels makkelijker de keuze kunnen make om ze binnen te laten komen of te negeren. Bij mensen met autisme komen alle prikkels ongefilterd binnen.

Het gevolg is dat je dan gemakkelijk overprikkeld en vermoeid raakt door de geluiden en de vele gedachten die je niet kan filteren. Hierdoor kunnen klachten ontstaan zoals somberheids- en angstklachten, gevoelens van boosheid en frustratie. Mindfulness kan helpen om je aandacht te sturen, waardoor je minder ‘overgeleverd’ bent aan de prikkels uit de buiten- en binnenwereld.

Deelnemers aan een mindfulness training geven aan dat mindfulness hen op verschillende manieren heeft geholpen. Door mediteren kunnen veel mensen beter hun gedachtestroom stoppen. Daarnaast vertellen deelnemers dat ze door mindfulness minder spanning voelen en zich beter kunnen ontspannen. Deelnemers laten ook weten dat door mindfulness ze minder streng en kritisch voor zichzelf zijn wanneer het gaat om het behalen van bepaalde doelen. Sommige deelnemers geven aan meer contact te maken met hun lichamelijke gevoelens, waardoor het hen beter lukt om grenzen aan te voelen.

Voor meer informatie: www.mindfulnessbijautisme.nl

Related Posts

De mens doet dingen. Doen is nuttig. Je stapt in de auto om van A naar B te

Meer
Mentaal schakelen – van doen naar zijn

Je eigen leven leiden, wie wil dat niet. Maar wat betekent dat? Het betekent voor mij vrijheid om

Meer
Zeggenschap over je eigen leven

Na mijn eerste Mindfulness training, vond ik het lastig om regelmatig te blijven mediteren. Daarom zocht ik naar

Meer
Mindfulness meditatie groep

Emotionele competentie is het vermogen om op een gepaste en bevredigende manier met je eigen gevoelens en verlangens

Meer
Emotionele competentie houdt je gezond

Schrijf hieronder jouw ideeën over dit onderwerp

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>