General
Audio/Text

Vijf korte meditaties die je stress direct verminderen

6 Lessons None

About this course

Dit zijn mijn vijf favoriete meditaties wanneer ik te veel stress in mijn lijf heb of te onrustig ben in mijn hoofd.

Waarom meerdere meditaties? Omdat elke stressvolle of onrustige situatie zich op een andere manier uit.

De ene keer ben je uitgeput, de andere keer heb je te veel energie. Door de situatie trek je je terug, of ga je juist te fors een confrontatie aan. Je bent emotioneel geraakt en uit balans. Je bent zenuwachtig voor een gesprek. Misschien ben je gedeprimeerd en zie je even niet de goede kanten van het leven. Soms kan het ook zijn dat je fysiek en mentaal uitgeput bent en even niets meer kan hebben van je omgeving.

 Elke stressvolle situatie heeft een andere aanpak nodig. Hieronder een kort overzicht van de vijf meditaties en in welke situatie je ze het beste toe kan passen. In de volgende lessen komt steeds één meditatie aan bod met een korte ​inleiding, de audio opname en een kort overzicht hoe je de meditatie kan doen zonder geluidsopname.

1) Je bent emotioneel geraakt en uit balans. Je hebt behoefte aan ondersteuning en een luisterend oor.

⇒ Luister naar de compassievolle pauze.

2) Er is iets gebeurt wat je niet wilt. Of je bent gewoon boos of voelt een andere stevige emotie:

⇒ dan is de NEE/JA oefening voor jou.

3) Soms kan je in alle stress niet meer de positieve dingen in je leven toelaten:

⇒ deze prachtige weegschaal meditatie brengt positiviteit terug in je geestgesteldheid.

4) Je hebt te weinig energie. Of je kijkt op tegen een moeilijk gesprek of een andere lastige gebeurtenis

⇒ deze verdiepende ademhalingsmeditatie geeft je grond onder je voeten.

5) Je bent te lang bezig geweest met iets. Je hoofd tolt en wil maar niet tot rust komen. Je ogen zijn moe.

⇒ doe de RESET meditatie

Course Structure

Subscribers only

Overzicht van de vijf meditaties

Elke stressvolle situatie heeft een andere aanpak nodig. In dit hoofdstuk vindt je een overzicht van de vijf meditaties en in welke situatie je ze het beste toe kan passen.

Subscribers only

Compassievolle pauze

We beginnen met deze korte meditatie uit de Mindful Selfcompassion Training. Een pareltje om vriendelijker voor jezelf te zijn in lastige situaties.

Subscribers only

JA / NEE meditatie

Er is iets gebeurt wat je niet wilt. Of je bent gewoon boos of voelt een andere stevige emotie. De NEE/JA meditatie laat je direct voelen hoe het is als je hier weerstand tegen hebt. En hoe het is wanneer je accepteert wat de situatie bij je oproept.

Subscribers only

Weegschaal meditatie

Er is nooit alleen maar een naar of onprettig gevoel, al overheerst dat soms volledig. In deze meditatie geef je afwisselend aandacht aan wat onaangenaam is en wat prettig of fijn is. Het brengt je leven in balans.

Subscribers only

Verdiepende ademhaling

Deze ademoefening is er op gericht dat je sterk, energiek, rustig en ontspannen je dagelijkse activiteiten kan doen.

Subscribers only

RESET meditatie

Met deze actieve meditatie reset je je drukke hoofd na een lange werkdag achter het beeldscherm.

Powered by Thrive Apprentice
Pen
>